ПІДВИСОЦЬКИЙ БУДИНОК ДИТЯЧОЇ ТА ЮНАЦЬКОЇ ТВОРЧОСТІ

ПРАКТИЧНА КОНФЕРЕНЦІЯ

«Педагог нової формації»

Методист: Дудник С.П.

2014 р.

Назва

конфе-

ренції

Тема конференції (семінару). Основні питання, що пропонуються для обговорення

Позашкільний навчальний заклад (установа), відповідальний за проведення заходу , телефон)

Термін проведення(число, місяць, рік)

Кількість учасників

«Педагог нової формації»

Проектування як інноваційна форма роботи.

Підвисоцький БДЮТ,

Методист Дудник С.П.

0969615834

4.03.2013

12

Програма конференції

І. Організаційна робота. Емоційний настрій.

1. Збір учасників.

2. Відкриття конференції і ознайомлення з темою та планом.

3. Дерево очікувань.

4. Розподіл учасників на групи (3 групи).

ІІ. Практична робота.

1. Пізнавальна діяльність – формування свідомості педпрацівників, вивчення нових педагогічних технологій.

2. Тематична діяльність – опрацювання отриманої інформації, визначення шляхів вирішення актуальних проблем, розробка нових педагогічних ідей.

Робота в групах.

Практична діяльність – впровадження в педагогічну практику результатів пізнавальної та тематичної діяльності. Педагогічні працівники оволодівають практичними навичками щодо використання інноваційних педагогічних та виробничих технологій.

3. Релаксація.

4. Тренінг.

ІІІ. Підсумкова робота.

Тематичний план

1. Збір учасників.

2. Відкриття і повідомлення теми.

3. Правила роботи.

4. Дерево очікувань

5. Розподіл на групи.

6. Вправа «Конверт проблем».

7. Вправа «Творчість».

8. Презентація проектів керівників гуртків.

9. Вправа «Ідеальний проект».

10. Релаксація «Сходи до успіху».

11. Вправа «Рюкзак, м*ясорубка, корзина».

12. Вправа «Аплодисменти».

Практична конференція

Організація конференції має на меті:

- науково обгрунтувати наявну ефективну творчу педагогічну практику;

- виявити й обґрунтувати новаторські ідеї, гіпотези, концептуальні положення, які вимагають апробації на практиці;

- популяризувати й поширювати науково обґрунтовані та апробовані результати творчої діяльності педагогів.

Наукова конференція проходить у три етапи.

Підготовчий етап.Педагогічні працівники проводять рефлексію досвіду роботи, узагальнюють результати своєї діяльності. Найбільш інтенсивно в цей період відбувається самоосвіта.

Репрезентативний етап. Дає змогу педагогам «захищати» й отримувати експертну оцінку своєї педагогічної діяльності. Важливо також і те, що в процесі презентації відбувається накопичування інформації про інші варіанти розв’язання проблеми в науці та в інноваційній практиці.

Аналітико-програмуючий етап.Глибокий аналіз змісту двох попередніх циклів і визначення основних напрямів роботи над проблемною темою. Аналітична робота також може виявити несподівані ракурси тієї ж проблеми або порушити нові проблеми, розробку яких треба організовувати.

Педагог нової формації: дослідник, лідер, креативна особистість.

Педагог нової формації - духовно розвинена, соціально зріла, творча особистість, компетентний фахівець, який прoфecійнo володіє всім арсеналом педагогічних засобів, постійно прагне до самовдосконалення та саморозвитку, стимулюючи до цього своїх учнів.

Високі вимоги до сучасного педагога обумовлені об’єктивними потребами суспільства, новими завданнями, які ставить перед нами життя. Сучасний вчитель повинен навчити дітей системному мисленню, методам пізнання та самоорганізації, допомогти розкрити власний потенціал, стимулювати та активно використовувати творчі можливості кожної особистості. Важливою умовою реалізації такого підходу є креативність самого педагога. Творча особистість педагога завжди характеризується високим рівнем креативності, яскраво вираженими особистісними якостями і здібностями, які сприяють успішній професійній діяльності. Це, насамперед, високий рівень моральної свідомості, постійний пошук оптимальних оригінальних рішень поставлених завдань, творчий стиль мислення, здатність бачити проблему, виявляти суперечності, творча фантазія, розвинена уява, прагнення досягти ефективного результату за конкретних умов праці, високий рівень загальної культури.

Умови ефективного розвитку педагогічної творчості

Методи формування

творчого потенціалу педагога

Основні підсистеми

педагогічної діяльності

У творчій педагогічний діяльності, на думку її дослідників, можна визначити п’ять основних підсистем:

1. Дидактична підсистема характеризує ступінь володіння вчителем змістом навчального матеріалу, формами, методами, засобами ефективної організації навчальної творчої діяльності учнів;

2. Виховна підсистема характеризує творчу педагогічну діяльність учителя із забезпечення психолого-педагогічних умов для формування кожного учня як особистості через активну життєву діяльність вихованців, їх творчий розвиток, самореалізацію потенційних можливостей у різних видах діяльності;

3. Організаційно-управлінська підсистема характеризує творчу педагогічну діяльність учителя з розвитку здатності до самоуправління і комунікації;

4. Підсистема самовдосконалення характеризує творчу педагогічну діяльність учителя з підвищення своєї професійної та загальної культури самовиховання і саморозвитку професійно-значущих якостей, педагогічної майстерності, створення своєї творчої лабораторії;

5. Громадсько-педагогічна підсистема характеризує професійний, громадський та особистісний рейтинг учителя.

Творчий рівень педагога

Підгрунтям творчості педагога має бути новаторський підхід

У цих підсистемах різні вчителі можуть перебувати на різних творчих рівнях:

1. Репродуктивний - передбачає, що вчитель працюючи на основі вироблених до нього методик, рекомендацій, досвіду, відбирає ті, які найбільше відповідають конкретним умовам його праці, індивідуально-психологічним особливостям учнів.

2. Раціоналізаторський - передбачає, що вчитель на основі аналізу свого досвіду, конкретних умов своєї педагогічної діяльності вносить корективи у свою роботу, удосконалює, модернізує її;

3. Конструкторський - передбачає таку діяльність учителя, у якій на основі свого досвіду, знань психолого-педагогічних особливостей учнівського колективу, використовуючи існуючі методики, учитель конструює свій варіант вирішення педагогічної проблеми;

4. Новаторський - передбачає вирішення педагогічної проблеми на принципово нових засадах, відрізняється новизною, оригінальністю, високою результативністю.

За даними наукових досліджень сьогодні на репродуктивному рівні працює 9,7% , на раціоналізаторському – 58,1%, на конструктивному – 27,6%, на новаторському 4,5% педагогів .

Основні умови перетворення діяльності педагога у творчість

Стадії розвитку

творчого педагога

1. Професійне становлення, шлях «спроб і помилок»,особистих пошуків у професійній діяльності.

2.Стихійне самовдосконалення, яке полягає в орієнтації творчої діяльності працівника на розширення базових знань, умінні навчатись.

3.Планування власного творчого досвіду, використання власних новацій у професійній діяльності.

4.Оптимізація процесу і результатів праці, період, коли творча діяльність не лише планується, а й на основі наукової організації праці прогнозується її розвиток.

Портрет педагога

нової формації

2. Вправа «Конверт проблем»

Вправа «Скринька з проблемами впровадження чи реалізації проекту» (15хв)

Запропонувати учасникам на невели­ких аркушах паперу сформулювати одну свою проблему й покласти аркуш у скринь­ку. Кожен із учасників тренінгу пізніше витягує один із аркушів і пропонує свій ва­ріант вирішення проблеми. Так знаходять вирішення усі запропоновані ситуації, мож­ливо, спільними зусиллями.

Очікування. Поради повинні бути дієвими та конкретними. Як кажуть, якщо хочеш почути відповідь, промов її вголос. А людина сама вибере потрібну її відповідь. Педагогічні працівники оволодівають практичними навичками щодо використання інноваційних педагогічних та виробничих технологій.

В.В. Сухомлинський вказував, що робота вчителя - це творчість, а не буденне заштовхування у дітей готових знань. Відтак, покликання педагога - у розвитку творчих можливостей, здібностей дитини, вихованні в неї потягу до нового, формуванні творчої особистості.

Важливою умовою реалізації такого підходу є креативність самого педагога. Які ж риси мають бути притаманні творчій особистості вчителя, вихователя, керівника освітньої установи? Це, насамперед, високий рівень моральної свідомості, постійний пошук оптимальних оригінальних рішень поставлених завдань, творчий стиль мислення, здатність бачити проблему, виявляти суперечності, творча фантазія, розвинена уява, прагнення досягти ефективного результату за конкретних умов праці, високий рівень загальної культури. Творча особистість педагога завжди характеризується високим рівнем креативності, яскраво вираженими особистісними якостями і здібностями, які сприяють успішній професійній діяльності.

Кожен творчий фахівець у своєму розвитку, за твердженням І.Раченка, проходить певні стадії:

- професійне становлення, шлях "спроб і помилок", особистих пошуків у професійній діяльності;
- стихійне самовдосконалення, яке полягає в орієнтації творчої діяльності працівника на розширення базових знань, умінь та навичок;
- планомірна раціоналізація особистісної творчої діяльності, що виражається у плануванні педагогом власного творчого досвіду, а також у несистемному використанні власних новацій у професійній діяльності;
- оптимізація процесу і результатів праці: період, коли творча діяльність не лише планується, а й на основі наукової організації праці прогнозується її розвиток.

Відомі вчені В.А. Кан-Каликта М.Д. Нікандров виділяють основні умови перетворення діяльності вчителя у творчу:

- усвідомлення себе як творця в педагогічному процесі;

- усвідомлення сутності, значення і завдань власної педагогічної діяльності, її мети;

- сприймання вихованця як особистості в педагогічному процесі (як об'єкт і суб'єкт виховання);

- усвідомлення власної творчої індивідуальності.

Отже, творчий учитель - це особистість, яка характеризується високим рівнем педагогічної креативності (креативні риси особистості й додатково сформовані мотиви, особистісні якості, здібності, які сприяють успішній творчій педагогічній діяльності), відповідним рівнем знань предмету, який викладає, набутими психолого-педагогічними знаннями, уміннями та навичками, які, за сприятливих для педагогічної творчості учителя умов, забезпечують його ефективну педагогічну діяльність із розвитку потенційних творчих можливостей учнів .

Творчість є необхідною складовою праці вчителя. Без неї неможливий педагогічний процес. Творчість педагога специфічна за своєю суттю. Учитель дає науковим фактам, гіпотезам, теоріям нове життя, відкриваючи їм шляхи до розуму і серця своїх учнів.

При цьому творчість - необхідна умова становлення самого педагога, його самопізнання, розвитку і розкриття як особистості. Творчість, розвиваючи здібності, формує педагогічну талановитість учителя.

Слід зазначити, що ефективний розвиток педагогічної творчості і самореалізація вчителя можливі тоді, коли діяльність школи, система методичної роботи будується з урахуванням особистості вчителя, його віку, стажу, рівня педагогічної майстерності, ініціативи та здібностей.

Вступне слово методиста

Сьогодення ставить нові вимоги до позашкільної освіти й до кожного педагога. Педагоги мають бути творчими особистостями, новаторами ідей, постійно підвищувати свою професійну майстерність.

Сьогодні ми з вами поговоримо про те, що і загальнолюдські цінності, й педагогічна майстерність, і професійні переваги органічно притаманні природі педагогічної праці й потенційно присутні в кожному з нас.

Проблему творчості розглядали багато психологів-науковців і педагогів. У вузькому сенсі творчість – людська діяльність, яка породжує щось якісно нове, те, що має суспільно-історичну цінність. У широкому сенсі творчість – це практична або теоретична діяльність людини, під час якої з’являються нові результати: знання, рішення, способи діяльності, матеріальні цінності. Тобто творчі здібності так чи інакше притаманні кожній людині.

Вправа «Моє бачення творчого педагога»

Мета: визначити якості, що характеризують креативного педагога сучасного позашкільного навчального закладу.

Завдання: ви повинні протягом п’яти хвилин до кожної літери слова «творчість» дібрати якості, які, на вашу думку, характеризують творчого вихователя позашкільного закладу.

(планшет, написані букви Т-В-О-Р-Ч-І-С-Т-ь)

(Після виконання творчого завдання один представник групи зачитує версію розшифровки слова «творчість».)

Т – толерантний, терплячий, трудолюбивий…

В – винахідливий, відкритий, впевнений, вольовий, відвертий, відповідальний…

Р – рішучий, розкутий, реактивний, романтичний, різний…

Ч – чутливий, чесний, чуйний, чарівний…

І – ініціативний, інтелігентний, інтелектуальний…

С – самостійний, свідомий, самодостатній, сумлінний, сміливий…

Т – товариський, турботливий, тактовний…

Ь .

Релаксація « Сходи до успіху»

Уявіть собі, що перед вами високі сходи без перил, без поручнів. Ви робите перші кроки, вам важко, ви відчуваєте втому, головний біль, починає терпнути шия, боліти плечі, на ваших плечах важка ноша, ви відчуваєте знесилення, у вас болять руки. Ця біль передається по всьому тілі, вам важко йти, ноги перестають вас слухати, але ви не зупиняєтеся і рухаєтеся в перед. Ви наближаєтеся до половини сход, і вам несила іти. Але вам простягають руку допомоги, ви не знаєте хто це, але ви йому довіряєте, і знову рухаєтеся вперед. У вас поступово перестають боліти ноги, руки, біль відступає, ноша на плечах вже стає не такою важкою, ви можете розслабити шию. Головний біль проходить. Ви відчуваєте полегшення, ноша здається вже не такою важкою. І ось ви піднімаєте голову і бачите, що знаходитеся майже на вершині. У вас прилив сил, відкрилося «друге дихання» і ви піднімаєтеся на саму верхню сходинку. Перед вами синя стрічка. Це стрічка вашого успіху. Ви берете ножиці і перерізаєте її. Стаєте на останню сходинку.

Ви досягли вершини успіху, ви відчуваєте гордість за себе. Вас переповнює радість. Вам хочеться кричати від щастя, від задоволення. Ви найкращі! Запам’ятайте це відчуття!

Тепер ви впевненні, що подолаєте усі перешкоди, проблеми, щоб знову досягти успіху.

Правила роботи групи

Кожен учасник конференції має працювати за правилами:

Методист називає попередньо підготовлені правила роботи групи, учасники обговорюють, доповнюють і приймають.

1.Добровільність.

2.Активність

3.Слухати уважно, не перебивати.

4.Говорити від себе.

5.Критикувати не особистість, а її конкретний вчинок.

6.Спілкуємося тільки тут і зараз.

Дерево очікувань

Розподіл на групи

І –художньо-естетичний напрям

ІІ- декоративно-ужитковий напрям

ІІІ-методисти ОБДЮТ

Вправа «Самопрезентація»

Мета: допомогти учасникам краще пізнати одне одного; створити умови для ефективної співпраці; розкрити свій досвід роботи в новому форматі.

1. Про свій досвід роботи з патріотичного виховання нам розповість директор закладу, Відмінник освіти України, керівник драматичного гуртка Сергієнко Валентина Володимирівна.

2. Своїми здобутками з нами поділиться культорганізатор будинку дитячої та юнацької творчості Ткачук Валентина Василівна.

3. Цікавими методами заохочення дітей до гурткової роботи з нами поділиться керівник гуртка «Юний художник» Ляховіцька Лариса Олександрівна.

Вправа « Ідеальний проект» Робота в групах

1 групі дається завдання створити презентацію невдалого і неуспішного проекту, вказавши на його помилки і причини такого становища.

2 група описує успішний і створює його презентацію з перевагами, завдяки яким він став успішним.

3 групі (методисту ОЦДЮТ потрібно від імені Міністерства освіти і науки України запропонувати щось нове щодо структури, змісту, методів і прийомів розробки та реалізації проектних технологій, поглядів на ролі вчителя в них

( витягує листи з конверту проблем).

Кожна група зачитує і захищає свої презентації. У кінці ми виділяємо, які помилки не потрібно допускати у своїй роботі, а чому потрібно вчитися, щоб піднятися на вершину успіху.

Релаксація «Сходинки успіху» Обговорення.

Звичайно, навіть у найуспішнішого вчителя були кризи і поразки та ті факти, які ставили його у глухий кут, але не той вчитель успішний, який не припускається помилок, а той, хто зробивши помилку, не опускає руки, а проаналізувавши їх, зміг прийняти і вдосконалити їх у своїй творчій роботі з учнями. Не бійтеся робити помилки, найголовніше, вмійте з них виносити для себе правильні висновки.

Вправа «Рюкзак, м’ясорубка, корзина»

( як підсумок конференції)

Повернімося до наших очікувань. Я пропоную аркушики із записами ваших очікувань покласти в рюкзак, якщо ви взяли на цьому семінарі для себе щось нове, у м’ясорубку – якщо вам потрібно щось обміркувати, і викинути в корзину, якщо вважаєте, що нічого корисного ви не отримали.

Нехай життя дарує щастя й долю,

Душевну щедрість, доброту й любов.

Терпіння, працьовитість, силу й волю,

Поступливість і злагоду в усьому.

Прощання «Аплодисменти»

Ми з вами добре попрацювали. На завершення нашої роботи я пропоную уявити на одній долоні посмішку, на іншій – радість. А щоб вони не втекли від нас, їх потрібно міцно-преміцно поєднати в аплодисменти.

Дякую за увагу !

Використана література:

1. Смеречинська Л. Комунікативна компетентність сучасного вихователя: психолого-педагогічний тренінг//Психолог дошкілля. – 2012. - № 9.

2. Смеречинська Л. Розвиток креативних здібностей педагогів: психолого-педагогічний тренінг //Психолог дошкілля. – 2011. - № 5

3. В.А.Савченко. Тренінг – інтерактивний метод навчання ( інструктивно – методичні матеріали щодо проведення тренінгів в навчально – виховному процесі) – Д., 2010 р. – 245 с

4. С.Г.Крамаренко, В.М.Кротенко. Креативна освіта для розвитку інноваційної особистості ( методики дослідження креативності) – Д., 2010 р. – с.3-10

5. Журнал. Інформаційний вісник// Кіровоградський ОЦДЮТ., 03.2008 р.

6. Журнал Позакласний час №9.,2007р.

7. Ярова Т.Стежиною батьківської мудрості//Психолог дошкілля. – 2012.№ 1

8. Інтернет-ресурси.

Кiлькiсть переглядiв: 555